Postępowanie wieczystoksięgowe – pomoc prawna w Poznaniu
Każda nieruchomość musi mieć prowadzone księgi wieczyste. W ich treści znajdują się najważniejsze informacje na jej temat – w tym m.in. te o ich właścicielach, służebnościach czy innych obciążeniach. W związku z prowadzeniem dokumentacji często przydaje się pomoc prawna. Postępowanie wieczystoksięgowe wymaga składania odpowiednich deklaracji i wniosków o zmiany w zapisach. W naszej kancelarii zapewniamy klientom wsparcie merytoryczne na każdym etapie sprawy.
Księgi wieczyste Poznań – pomoc prawna
Postępowanie wieczystoksięgowe jest bezpośrednio związane z obowiązkiem prowadzenia księgi wieczystej, który dotyczy każdej nieruchomości. Same księgi to rejestr publiczny, w którym znajdują się dane dotyczące stanu prawnego nieruchomości: tego, kto jest jej właścicielem, jakie są jego udziały, a także obciążeń dotyczących obiektu. Oferujemy klientom wsparcie w zakresie składania deklaracji i wniosków o zmiany w księgach wieczystych.
Do złożenia wniosku o stosowne zmiany są uprawnieni:
- właściciele i współwłaściciele nieruchomości;
- użytkownicy wieczyści;
- wierzyciele;
- organ uprawniony do zgłoszenia wniosku w związku z toczącym się postępowaniem dotyczącym obciążeń;
- osoby ubiegające się o wpis.
Wniosek składa się w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości, której ma dotyczyć wpis. Postępowanie wieczystoksięgowe odbywa się w trybie nieprocesowym, z reguły na posiedzeniu niejawnym.
Księgi wieczyste Poznań – jaka jest rola prawnika w uzyskaniu wpisu?
Mamy doświadczenie w sprawach związanych z księgami wieczystymi w Poznaniu. W związku z tym podejmujemy się działań przydatnych i niezbędnych w związku z planami dotyczącymi nieruchomości. Zajmujemy się m.in. analizą jej stanu prawnego, opracowaniem dokumentów czy sporządzaniem pism procesowych w całym postępowaniu.
W każdej sytuacji indywidualnie podchodzimy do sprawy. Rozpoczynamy jej prowadzenie od zapoznania się z potrzebami i oczekiwaniami klienta. Następnie wskazujemy działanie, jakie można podjąć w danym przypadku. Informujemy też, jakie konsekwencje wywołują dane działania i na jakie kroki warto się zdecydować po ich wystąpieniu. Na każdym etapie pracy służymy radą. Odpowiadamy na pojawiające się pytania, wprowadzamy zmiany do przyjętej strategii działania i zapewniamy wsparcie merytoryczne.
W imieniu klientów inicjujemy i nadzorujemy postępowanie wieczystoksięgowe. W ramach czynności prawnych, które realizujemy, zapewniamy przede wszystkim:
- analizę stanu prawnego wynikającego z konkretnych wpisów;
- przygotowanie wniosku o wpisy do księgi wieczystej;
- opracowanie dokumentów związanych ze zmianą treści księgi wieczystej lub wykreśleniem z niej konkretnych danych;
- przygotowanie pism dotyczących wprowadzenie lub wykreślenia praw rzeczowych z rejestru;
- reprezentację interesów klientów w związku z postępowaniami w sprawie uaktualnienia treści ksiąg wieczystych;
- nadzorowanie postępowania dotyczącego utworzenia, podziału i zamknięcia ksiąg wieczystych;
- analizę zgodności formularzy urzędowych z wymogami prawnymi;
- ocenę kompletności wniosku oraz załączników związanych z konkretnym postępowaniem;
- przygotowanie pism procesowych.
Udzielając porad prawnych, zawsze opieramy się na normach wynikających m.in. z prawa administracyjnego, cywilnego oraz innych dziedzin. Kierujemy się także wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Dzięki niemu znamy doktrynę i orzecznictwo. To przekłada się na wysoką jakość planowanej strategii i podejmowanych działań.
Jakich spraw dotyczy postępowanie wieczystoksięgowe?
W kancelarii zajmujemy się sprawami dotyczącymi:
- błędnych wpisów w księdze wieczystej — te dotyczą m.in. oznaczenia działki, jej rozmiarów, danych właścicieli. Podjęcie inicjatywy prawnej umożliwia dokonanie zmian w błędnych zapisach. Dzięki temu wpisy do księgi wieczystej można zaktualizować tak, aby były zgodne ze stanem faktycznym;
- nieaktualnych danych zawartych w księgach — należy dbać o aktualność danych znajdujących się w księdze wieczystej. Poznań i okolice to obszar, w którym troszczymy się o to, aby nasi klienci na bieżąco wprowadzali do rejestru dane dotyczące m.in. zbycia czy nabycia nieruchomości. W przeciwnym razie w przyszłości mogą pojawić się problemy związane z prawem własności do nieruchomości. Niejasności na tym tle pojawiają się bardzo często np. w związku z dziedziczeniem;
- sporów wynikających z kwestii spadkowych oraz zagadnienia współwłasności;
- odrzucenia wniosku o wpis do księgi wieczystej.
Poprawnie uzupełnione dokumenty minimalizują ryzyko odrzucenia wniosku o wpis i przedłużania się całej procedury. W razie braków formalnych następuje wezwanie do korekty, która opóźnia termin uprawomocnienia się wpisu. Aby uniknąć tego rodzaju problemów, warto skorzystać z pomocy prawnej.
Ile trwa postępowanie wieczystoksięgowe?
Czas trwania postępowania wieczystoksięgowego zależy od wielu czynników. Najważniejsze są jego charakter oraz działania podjęte przez strony. Im bardziej złożone i skomplikowane sprawy, tym więcej etapów mają i czas ich trwania jest dłuższy. To wpływa na większą ilość formalności. Bardzo ważne jest to, aby podejmować odpowiednie działania i przygotowywać wszystkie wymagane dokumenty. W ten sposób można uniknąć błędów formalnych i związanego z nimi wydłużenia procedur. W takiej sytuacji warto sięgnąć po pomoc prawną i merytoryczne wsparcie w zakresie postępowania wieczystoksięgowego, którą oferujemy.